Етимология на думата иконопис или иконография

Етимологичният произход на думата иконография идва от гръцки εικόνα „картина, образ“ и γράφω „пиша“, и би следвало да се превежда, като: Изписвам образ, картина.

Ето определение за Иконопис в Свободната Енциклопедия:

„Иконопис, от „икона“ и „изписвам“(рисувам) е вид изобразително изкуство тясно свързан с християнството и разпространен най-вече в източноправославния свят. В античността с понятието „εικών“ („икон“) са обозначавали обикновените изображения“

Сами виждате алогичността на твърдението, което само по себе си е невярно.

Думата εικόνα „картина, образ“  и γράφω „пиша“ ни указва, какъв е типът на Изкуството – Иконопис. Поради стилизирането на фигурите и техният графичен образ би следвало да превеждаме думата Иконография (Иконопис), като: Изписвам образ, картина.

Изписването в древността е имало най-вече ръкописен характер, буквите са били изписвани прилежно и с голямо старание, сякаш са били изрисувани. С навлизането на Печата и създаването на първата Печатна машина, техният характер се променя от ръкописен в печат. Именно поради това следва да разграничим думата „изписвам“ от думата „рисувам“, тъй като обозначават две различни действия.

Проследете етимологията на думите:

γράφω (пиша) → ζωγραφίζω (рисувам) → ζω (живея) → ζωγραφική (живопис)

Стилизираният и декоративен характер на Иконографията я определя, като Мълчаливо изкуство. Иконописта не е свободно изкуство, тъй като следва определени правила, известни, като Иконописен канон.

Иконописният канон определя, както цветовата палитра, така и иконописната техника, композициите, и сюжетите от Библията, изобразяването на определени пропорции на фигурите, израза на лицата, цветовете на дрехите, позата и др.

Иконописта не следва технологията на живописта, законът на перспективата, пропорциите на фигурите и лицата, нейната цел е канонизацията издигната от Църквата. Иконографията сама по себе си е Църковно изкуство.

Зараждане на Иконографията

Иконографията се заражда във Византия през ІV в.

Символи в иконописта – Композицията Деисис

IC XCХристиянски символ използван в иконописта

Иисус Христос – Спасител, икона от края на 13 век от Хилендарския манастир



Икона на Иисус Христос, намираща се в скалите на Острожкият манастир в Черна гора

IC XC е христограмма и се състои от четири букви, представлява буквено съкращение от първата и последната буква на всяка от думите на гръцки: ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ → “IHCOYC XPICTOC“, което е транслитерация на Σ(сигма) към C(сърповидна сигма),  използвана в старогръцкия език.

ΜΡ ΘΥ – Християнски символ използван в иконописта

ΜΡ ΘΥ е абревиатура на Богородица – Дева Мария от гр. Μαρία Θεοτόκος. Етимологията идва от гр. Θεοτόκος – Богородица и означава „Εκείνη που τίκτει Θεό“ – Онази която ражда Бог.

Θεοτόκος (Богородица) → Θεομήτωρ (Божията майка).

Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος


Св. Йоан Предтеча
Детайл от композицията Деисис от XII-XIII в, манастира „Св. Екатерина“ в Синай

Деисис е моление. Композицията Деисис включва икона на Иисус Христос и икона на Св. Богородица, и на Св. Йоан Предтеча от двете Му страни. Обикновено от дясно [наше ляво] на Иисус стои Богородица, а от ляво [наше дясно] Св. Йоан. Дъската, върху която са изобразени се нарича „темплон“ и в последствие става определение за целия Иконостас. 

В иконата откриваме следният надпис на гръцки:

Ο Άγιος Ιωαννης ο Πρόδρομος  – Свети Йоан Предтеча

Думата Ιωαννης (Йоан) е съкратена на Ιω, съответно от първата Ι[йо̀та] и от втората ω[омѐГа] буква на името му. Думата ο Πρόδρομος (Предтеча) е стилизирана, като акроним и е изписана четливо на иконата по-долу.


Св. Йоан Предтеча

Думата Πρόδρομος  завършва със (стигма) στίγμα вместо Σς (сѝгма) σίγμα.  (стигма) е лигатура* на гръцките букви Σς (сѝгма) и Τ(таф).


Букви съставляващи думата Πρόδρομος (Предтеча)

Π пи
1.πι ­ шестнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) π΄=80

Ρ [ро]
1. ρο ­ седемнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) ρ΄=100

ό  о̀микрон с ударение

Δ Дѐлта
1. δέλτα ­ четвъртата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) δ΄=4

Ρ ро
1. ρο ­ седемнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) ρ΄=100

Ο о̀микрон
1. όμικρον ­ петнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) ο΄=70

Μ ми
1. μι ­ дванадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) μ΄=40

Ο о̀микрон
1. όμικρον ­ петнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) ο΄=70

Σ сѝгма
1. σίγμα ­ осемнадесетата буква от гръцката азбука;
2. (като числен знак) σ΄=200

Разглеждайки Символите на иконописта, проследяваме и нейната канонизация, целяща чрез стилизирано изобразяване внушение на респект към Бога.

Иконостас


Благовещение. Рождество Христово. Сретение Господне.
Манастира „Св. Екатерина“ в Синай, Втората половина на XII в.

Един от четирите панела на архитрава** над Иконостаса.

Иконостаса представлява преграда от резбованно дърво с икони и Христовото разпятие, и отделя олтара от средната част на храма. Иконите са обърнати на запад. В средата на иконостаса се намират Царските двери, а отстрани има врати с икона или вход със завеса. Над тази преграда са издигнати колони, върху които се поставя архитрава.

Иконостас от гр. είκονοστάσιον → εικόνα (картина) → στάση (позиция)

Архитрава е съединителна горна греда, която се намира над Иконостаса и върху която се изобразяват свещени изображения. Първоначално композицията Деисис се е намирала в средата на архитрава между централната врата на иконостасната преграда наречена по-късно „Царски двери„. В последствие образите от Деисис са разделени и поставени от двете страни на Дверите.

Изображения на Иконостаси и позицията, която заемат в него Царските двери, композицията Деисис, останалите изображения и еднокрилните врати със завеси.

Схемата на Иконостаса бива различна в отделните църковни храмове и катедрали. Тя може да бъде опростена или да представлява Иконостас състоящ се от няколко реда.


Схема 1. на Иконостас състоящ се от няколко реда


Схема 2. на Иконостас състоящ се от няколко реда

Редове в Иконостаса

 Първи ред – съдържа събития от Стария Завет;

1. „Спасителят“
2. Дева Мария
3.
4.
5. „Тайната вечеря“
6. Царските двери или входа на Божието Царство
а) Благовещение
б) Евангелисти

Изображения на четиримата Евангелисти: Матей, Марко, Лука и Йоан

7. 8. Еднокрилни врати

II. Втори ред – Композицията Деисис
1. Христос Вседържител
2. Дева Мария
3. Йоан Предтеча
4. Архангел Гавраил
5. Архангел Михаил

III . Трети ред – Празнични икони

IV. Четвърти ред – Свети Пророци

V. Пети ред – Старозаветни Патриарси
1. Старият завет Троица

А. Голгота или Разпятие Христово


Третяковската галерия, Москва – Иконостас панел, 16 в.


Детайл от Иконостаса, композицията Деисис, Третяковската галерия, Москва, 16 в.

От ляво на дясно: Св. Василий → Свети Петър → Архангел Михаил → Пресвета богородица ↔ Христос Вседържител  ↔ Св. Йоан Предтеча → Архангел Гавраил  Св. Пол  Кантарион Златоуст

Дванадесетте Апостоли


Св. Апостоли

Надпис на иконата на гръцки – Oι Άγιοι Αποστόλοι

13. Избиране на дванадесетте ученици
(Мат. 10:1-4; Лука 6:12-16)

След това се изкачи на хълма и повика при Себе Си онези, които искаше; и те дойдоха при Него.
14. И определи дванадесет души, за да бъдат с Него и за да ги изпраща да проповядват,
15. и да имат власт да изгонват бесове.
16. Определи: Симон, на когото даде името Петър;
17. и Яков Зеведеев и Якововия брат Йоан, на които даде името Воанергес, което значи синове на гърма,
18. и Андрей и Филип, Вартоломей и Матей, Тома и Яков Алфеев, Тадей и Симон Ханаанец,
19. и Юда Искариотски, който Го и предаде.

 12. Избиране на дванадесетте апостоли
(Мат. 10:1-4; Марк 3:13-19)

През онези дни Исус се изкачи на планината да се помоли и прекара цяла нощ в молитва към Бога.
13. И като се съмна, повика учениците Си и избра от тях дванадесет души, които и нарече апостоли:
14. Симон, когото и нарече Петъри брат му Андрей, Яков и Йоан, Филип и Вартоломей,
15. Матей и Тома, Яков Алфеев и Симон, наречен Зилот,
16. Юда, брат на Яков, и Юда Искариотски, който и стана предател.

1. Призоваване на дванадесетте ученици 

(Марк 3:13-19; Лука 6:12-16)
И като повика дванадесетте Си ученици, даде им власт над нечистите духове – да ги изгонват и да изцеляват всякаква болест и всякаква немощ.
2. А ето имената на дванадесетте апостоли: първият – Симон, който се нарича Петър, и Андрей, неговият брат; Яков Зеведеев и Йоан, неговият брат;
3. Филип и Вартоломей; Тома и Матей бирникът; Яков Алфеев и Тадей;
4. Симон Ханаанец и Юда Искариотски, който Го предаде.
5. Тези дванадесет души Исус изпрати и им заповяда: Не отивайте при езичниците и в самарянски град не влизайте;


Св. Апостол Андрей Първозвани

Надпис на иконата на гръцки – „Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος“ → Свети Андрей Първозвания

Надписът е на старогръцки и в думите Ανδρέας и Πρωτόκλητος е използвана транслитерация на сигма Σς към Сърповидна сигма – C. В думата Άγιος вместо ς сигма е използвана лигатурата (стигма).

Св. Андрей е първият ученик от дванадесетте посветен в Апостолска служба, поради което е наречен Първозван. Патра е един от двата големи гръцки градове (Византия и Патра), свързани с мисионерската дейност на св. Андрей. Той умира мъченически в Патра разпнат на кръст под формата на буквата X.

На 26 септември 1964 г., черепът на св. Андрей, след 504 година се връща от Италия в Патра. В Средата на четвърти век с подкрепата на император Констанций светите мощи на Андрей Първозвани са прехвърлени в църквата „Св. Апостоли“ в Константинопол. При превземането на града от франките трупа е бил прехвърлен в Италия. Днес, черепът на св. Андрей се съхранява в Новата църква на Патра. Сведение за живота на Св. Андрей получаваме от апокрифните „Деяния на Андрей“, които са споменати от Евсевий, като еретически текст.

На мястото, където е намерил кръстната си смърт „Св. Апостол Андрей“ (66 г.) в южната част на крайбрежната зона на Патра са издигнати два различни храма.  Смята се, че Св. Апостол Андрей Първозвани е покровител на града.


Άγιος Ανδρέας ο Απόστολος, ο Πρωτόκλητος



Св. Апостоли Петър и Павел

Надпис на иконата на гръцки – Oι Άγιοι Αποστόλοι Πέτρος και Παύλος

Οι πρωτοκορυφαίοι Πέτρος και Παύλος → Първите корифеи Петър и Павел

Първите корифеи Петър и Павел са били мъченически убити в Рим, първия намира смъртта си с глава към земята, а втория с обезглавяване.

Св. Петър, проповяда Евангелието в Юдея, Антиохия, Понт, в Галия, в Кападокия, Азия и Витиния. Страдал от мъченическа смърт, след като бил разпнат на кръст с главата надолу.

Павел е роден в Тарс, Киликия в едно село, което се нарича Гисхала. Св. Павел е най-големият проповедник на Евангелието, дори жертва живота си за него. Носи името на Първия и Апостол на народите, заради четирите големи апостолически обиколки. Той е основател на Църквата на Гърция. Автор е на 14 писма до църквата, която той основава.

Апостол Павел е понесъл мъченичество чрез обезглавяване в Рим в периода между 1964-1967 сл. Хр.

Първа апостолическа обиколка: Антиохия, Селевкия, Кипър, Памфилия, Антиохия Писидийска, Икония, Листра, Дервиш, Листра, Икония, Антиохия Писидийска, Памфилия, Анталия, Антиохия, Сирия – около края на 44 и 45 сл. Хр, а според други източници около 46-48 сл. Хр.

Втора апостолическа обиколка: Антиохия, Сирия и Киликия региони, Дервиш, Листра, Фригия, Галатия, Мизия, Троада, Самотраки, Неапол, Филипи, Амфиполи, Aполониада, Солун, Верия, Атина, Коринт, Ефес, Кесария, Йерусалим, Антиохия – около 49-52 сл. Хр.

Трета апостолическа обиколка: Антиохия, Галатия, Западна Витиния, Фригия, Ефес (3 години до изтичане), Троада, Македония, Далматия, Коринтос, Филипи, Троада, Aсос, Митилини – остров Лесбос, Самос, Милитос, Кос, Родос, Патара, Тирос, Птолемеда, Кесария, Йерусалим – около 53-57 сл. Хр.

Четвърта апостолическа обиколка: Рим, Южна Франция, Испания, Рим, Крит, Ефес, Македония (Филипус), Никопол, Далматия, Македония (Филипус), Троада – След тази обиколка Св. Павел е арестуван от римските власти, транспортиран в Рим и обезглавен в периода 66-68 сл. Хр.


Св. Апостол Яков, брат на Св. Йоан

Ο άγιος Ιάκωβος, ο αδελφός του αγίου Ιωάννου

Св. Яков е мъченически убит от Ирод Агрипа в главата, Йерусалим. Според източници, Катедралата в Сантяго де Компостела в испанския град Сантяго де Компостела (Santiago de Compostela) се счита за гроба на Св. Яков.


Св. Йоан Богослов

Надпис на иконата на гръцки – Ο άγιος Ιωάννης ο θεολόγος

Св. Йоан Богослов проповядва в Мала Азия и най-вече в Ефес. Св. Йоан Богослов е измъчван и заточен на остров Патмос и умира в Ефес, където в напреднала възраст пише „Евангелието на Йоан“.


Св. Филип

Ο άγιος Φίλιππος

Св. Филип е разпнат в Хиераполис, Сирия. Това сведение за смъртта му е легенда и не е научно доказано, но в Библията се споменава, че той е проповядвал в Самария, Азот и Цезарея. В окултните „Деяния на Филип“ се съдържа допълнителен текст, който разказва за мъченичеството на Филип.

Йоан 1:43 На другия ден Исус реши да отиде в Галилея; и намери Филип и му каза: Ела след Мен.

Йоан 1:44 А Филип беше от Витсаида, от града на Андрей и Петър.

Деяния 8:4 Филип в Самария
А тези, които се бяха разпръснали, обикаляха и разгласяваха благовестието.

Деяния 8:5 Така Филип слезе в град Самария и им проповядваше Христос.


Св. Апостоли Вартоломей и Варнава

„Ἅγιοι Βαρθολομαῖος καὶ Βαρνάβας οἱ Ἀπόστολοι“

Името ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ → Вартоломей означава  „υἱὸς τοῦ Θολομαίου“ → Син на Толомей. Информацията за апостол Вартоломей в Новия Завет е оскъдна. Евангелист Йоан споменава, че юдеите обикновено имат по две имена поради което и Вартоломей е срещан и с друго име Натанаил → Ναθαναὴλ,  което означава „ὁ Θεὸς δίδει“ → Бог дава.

Предполага се, че мощите на Св. Вартоломей се намират в Базиликата „Св. Вартоломей“ (на итал. Basilica di San Bartolomeo all’Isola) в Италия.

Числа 1:8 от Исахар – Натанаил, Суаровият син;

Числа 10:15 Над множеството на племето на Исахаровите синове беше Натанаил, Суаровият син.

1 Летописи 15:24 А свещениците Севания, Йосафат, Натанаил, Амасий, Захария, Ванайя и Елиезер свиреха с тръбите пред Божия ковчег; а Овид-едом и Ехия бяха вратари за ковчега.

1 Летописи 26:4 И Овид-едомови синове: Семая, първородният; Йозавад, вторият; Йоах, третият; Сахар, четвъртият; Натанаил, петият;

2 Летописи 17:7 Също в третата година от царуването си прати първенците си Венхаил, Авдий, Захария, Натанаил и Михайя да поучават в Юдейските градове,

2 Летописи 35:9 Също и Хонения и братята му Семая и Натанаил, и началниците на левитите Асавия, Еиил и Йозавад подариха на левитите за пасхалните жертви пет хиляди агнета и ярета и петстотин говеда.

Ездра 10:22 От Пасхоровите потомци – Елиоинай, Маасия, Исмаил, Натанаил, Йозавад и Еласа.

Неемия 12:21 на Хелкия – Асавия; и на Едайя – Натанаил.

Йоан 1:47 Исус видя Натанаил да идва към Него и каза за него: Ето истински израелтянин, у когото няма лукавство.

Йоан 1:48 Натанаил Го попита: Откъде ме познаваш? Исус му отговори: Преди да те повика Филип, те видях, когато беше под смокинята.

Йоан 1:49 Натанаил му каза: Учителю, Ти си Божият Син, Ти си Израелевият Цар.


Апостол Натанаил запазване на надраскана кожа
От стенопис на Страшния съд на Микеланджело в Сикстинската капела

Името VARNAVAS преобладава в Деяния на апостолите. Според някои източници неговото име е Йосиф, филоксера, което е преименувано на апостол Варнава и означава „υἱὸς παρακλήσεως“ → „син на утешение“. Произхода на името Варнава идва от арамейски и произлиза от думата Var (син) и Nevoua корен, от който и думата Невис (Пророка). В този случай Варнава се тълкува и като „син на Пророк“.


Деяния 4:36 Така Йосиф, наречен от апостолите Варнава (което значи „син на утешение“), левит, родом от Кипър,

Съществува объркване в ръкописната традиция между имената на Йосиф – Варнава и Йосиф – Варсава. Факт, който е добре известен на Св. Йоан Златоуст. Той прави разлика между две различни лица.

Деяния 1:23 И така, определиха двама: Йосиф, наречен Варсава, който носеше и името Юст, и Матия.

Деяния 15:22 Решенията на събора
Тогава апостолите и презвитерите с цялата църква намериха за добре да изберат помежду си мъже и да ги пратят в Антиохия с Павел и Варнава, а именно: Юда, наречен Варсава, и Сила, изтъкнати между братята.


Св. Тома

Надпис на иконата на гръцки – Ο άγιος Θωμάς → Άγιος Θωμάς ο Απόστολος

Проповядва Словото Божие в Партия, Мидия и Индия.


Св. Матей

Надпис на иконата на гръцки – Ο άγιος Ματθαίος

Св. Матей е понесъл мъченичество чрез убиване с камъни и огън в Хиераполис, Сирия. Проповядва Евангелието в Мидия, Персия, Партия и Индия.

Св. Апостол Яков, син Алфеев

Ο Απόστολος Ιάκωβος, o υιός του Αλφαίου → Апостол Яков, син на Алфей

Св. Апостол Яков е син на Алфей и брат на Св. Матей (евангелист).


Св. Юда Тадеус

Ο άγιος Ιούδας ο Θαδδαίος 

Според древни източници Св. Юда Тадеус е проповядвал Евангелието в Юдея, Самария, Сирия, Месопотамия и Либия. Смята се, че е обесен мъченически на едно дърво в Месопотамия. Неговите мъчения заедно с тези на Св. Симон Зилот са били записани в „Деяния на Симон и Юда“. Не е доказано дали останките му се намират в криптата на Базиликата „Св. Петър“ в Рим или в Арменски манастир в Киргизстан.


Св. Апостол Симон

Надпис на иконата на гръцки – Ο άγιος Σίμων ο Απόστολος

Според  легендата Св. Симон Зилот (Ο άγιος Σίμων ο Ζηλωτής) издъхва прикован на кръст в Мавритания, Африка. Според друго сведение той умира от естествена смърт в Едеса. Също така се твърди, че той е бил разпнат в Самария, а според Юстис Липсиус той е нарязан на две с трион в Персия. Проповядва Христовото учение в Египет, Мавритания, Либия, Нумидия, Кириния и Абхазия.


Густав Доре, Целувката на Юда


Юда Искариотски

Ιούδας Ισκαριώτης

За смъртта на Юда се споменава в Новия завет. 

Матей 27: 3-5

3. Тогава Юда, който Го беше предал, като видя, че Исус бе осъден, разкая се и върна тридесетте сребърника на главните свещеници и старейшините, и каза:
4. Съгреших, че предадох невинна кръв. А те казаха: Нас какво ни засяга това? Ти му мисли.
5. И като хвърли сребърниците в храма, излезе и отиде, и се обеси.



Св. Матия

Надпис на иконата на гръцки – Ο άγιος Ματθίας

И накрая Св. Матия, който заема мястото на Юда Искариотски и който предава душа с ужасни изтезания в Етиопия. Св. Апостол Матия не се споменава в Новия завет.

Никифорос Калистос Ксантопулос (Νικηφόρος Κάλλιστος Ξανθόπουλος) около 1320 споменава, че Матия преподава в Юдея и Етиопия.

Деяния 1:12 Избирането на Матия за апостол
Тогава те се върнаха в Йерусалим от хълма, наречен Елеонски, който е близо до Йерусалим, на разстояние един съботен ден път.

Деяния 1:23 И така, определиха двама: Йосиф, наречен Варсава, който носеше и името Юст, и Матия.

Деяния 1:26 И хвърлиха жребий за тях и жребият се падна на Матия; и той бе причислен към единадесетте апостоли.

Имената на дванадесетте Апостоли са:

1. Ανδρέας ο Πρωτόκλητος – Андрей Първозвани
2. Σίμων ο Πέτρος – Симон наречен Петър
3. Ιάκωβος – Яков, брат на Йоан
4. Ιωάννης (ευαγγελιστής)- Йоан (евангелист)
5. Φίλιππος – Филип
6. Βαρθολομαίος ή Ναθαναήλ – Вартоломей → Натанаил
7. Θωμάς – Тома
8. Ματθαίος (ευαγγελιστής) – Матей (евангелист)
9. Ιάκωβος (ο του Αλφαίου) – Яков, син Алфеев
10. Θαδδαίος – Юда Тадеус
11. Σίμων ο Κανανίτης –  Симон Зилот
12. Ιούδας Ισκαριώτης (μετά την Ανάσταση του Ιησού, οι μαθητές εξέλεξαν τον Ματθία στη θέση του Ιούδα) –
Юда Искариотски (след предателството на Иисус, учениците избират Св. Матия да заеме мястото на Юда)


_______________
*лигатура – две или повече графеми сглобени като един глиф
**Архитрав от гр. αρχή (начало) → от итал. trave (греда), които заедно означават „главна опора греда“.

Следва 

Автор: Соня Пехльова