Jacques-Louis David (1748–1825), Cupidon et Psyché 1817 – Купидон и Психея

Произходът на Купидон е спорен и се основава на няколко легенди. Твърдението, че е всъщност Тамуз – син на Семирамида, не е обосновано. За Семирамида се носят единствено легенди, факт е, че никой не е виждал „Висящите градини на Семирамида” – едно от Седемте чудеса на античния свят. От тези чудеса е оцеляла единствено Голямата пирамида в Гиза.

Как са изглеждали Висящите градини на Вавилон, известни още като „Висящите градини на Семирамида”? Къде са се намирали?

Дали са построени от вавилонския цар Навухонодосор II (Ναβουχοδονοσορ) около 575 г. пр.н.е. в чест на неговата съпруга — персийската принцеса Амитис, или са дело на асирийската царица Семирамида, управлявала около 810 г. пр.н.е., можем само да гадаем.

Hanging Gardens of Babylon

Кой е Купидон според римската митология – син на Меркурий и Диана; син на Меркурий и Венера; син на Марс (Арес) и Венера (Афродита)?

Според гръцката митология Купидон е Ерос(Ο Έρως) и идва от Хаос(Χάος) заедно с Геия(Γαία).  В „Θεογονία του Ησίοδου“ – Теогония на Хезиод, те са основната Първа триада от която се раждат Боговете в митологията.

Хезиод или Ησίοδος (Хсиодос) е древногръцки поет, живял около 700 или 800 г. пр.Хр. Поемата „Η Θεογονία“ – Теогония, би следвало да се превежда като „Поема за Произхода на Боговете“. От гр. Θεός – Бог, и „Раждане, Сътворение“. Използването на думата Произход в случая е неуместно, тъй като говорим за Раждане, Сътворение на Боговете.

Купидон на лат. Cupido е Бог на Еротас, а еротас е дума за земната любов.

Eротас – Έρωτας (ο), е по скоро дума за земната, чувствена, сексуална любов, обич. Именно думата еротичен [еротикос] – ερωτικός, има един и същ корен с думата еротас. Еротоманис – ερωτομανής, означава сексуален и произлиза от еротас.

Бог Ерос в Гръцката митология символизира любов, страст и секс. Неговото Име е корен на думите еротас и еротикос.

Бог Еротас идва от „космическото яйце“, където Нощта(Νύχτα) пристига в лоното на Еребос*(Έρεβος), поради което използваме думата космогония или космогенен произход – κοσμογονικής  καταγωγής от гр. κόσμος, ο – свят + γονικά, τα  – род и καταγωγή, η – произход. *Еребос е мястото, където душите преминават в подземния свят, или мястото, което граничи с Хадес(Άδης). Според някои източници Еротас е син на Афродита(Η Αφροδίτη) и Уран(Ο Ουρανός), тоест син на Морската пяна и на Небето, а според други – на Афродита и (Ο Άρης) Арес – Бога на войната.

Άρης ο πολλά βαρύς (Арес)

Чий син е Еротас?

По-вероятно е Еротас да е син на Афродита и Уран, отколкото на Афродита и Арес. Според древногръцкия поет Алкеос(Αλκαίος), живял около 620 г. пр. Хр., Еротас е син на Богинята Ирис(Η Ίρις) и Полъха(Ο Ζέφυρος). Известно е, че Афродита е съпруга на Хефест(от гр.Ήφαιστος, Вулкан – Бог на огъня), но и любовница на Арес, което прави вероятността Еротас да е техен син истина.

Sandro_Botticelli_-_La_nascita_di_Venere_-_Google_Art_Project_-_editedСандро Ботичели, Раждането на Венера (1482-1486), галерия Уфици, Флоренция

Афродита е Богиня на женската любов и красота. В живописта тя е изобразявана като Венера, а в скулптурата – като Венера Милоска. Афродита е Богиня без Майка, но нейният архетип е на Богиня-майка. Афродита е сътворена край брега на Пафос в Кипър, чрез сблъсъка на Ο Ζέφυρος (Полъха или западния вятър) в морето и отведена от Часовете (Οι `Ωρες – Божества на времената и годините) до планината Олимп, където е представена на Зевс(Ζευς), известен като Юпитер(Ο Δίας) и на останалите Богове.

Зефирос, Западния вятър

Понеже нито науката, нито религията могат да обяснят Произхода на Боговете, казваме че те са Сътворени, също както и Вселената възниква от Първичния атом или Нищото.

Орфическата  Теогония си служи с термина „космическо яйце“.

Κοσμογονικού Ωού

От сребърното яйце(първична смес от елементи) се излюпва първи Бог Фанис (ο Θεός Φάνης), Фаетон (Ο Φαέθων – син на Слънцето), Ο Πρωτόγονος (първобитен Бог) за създаване на потомство, Метис(Η Μήτις) – Богинята на мъдростта, Ерос(Ο Έρως). Фанис е срещан и като Ο Ηρικαπαίος, хермафродит характеризиращ се като първобитен господар, който дава Силата на живот в света. В Орфическата Космогония** в началото на сътворението е Хронос(Времето) и диадата(η δυάδα) или двойката Етер и Хаос, от която космическото яйце произвежда Първата божествена триада. В следствие на оплождането на яйцето идват Фанис, Ерос и Метис, съставляващи Втората божествена триада.

Ο Ηρικαπαίος

ΦΑΝΗΣ ΕΡΩΤΑΣ

Irikepaios е хермафродит, господар на Света. В орфическата космогония е този, който се характеризира с господстващо положение, примитивен живот и дава власт на света.

Втората божествена триада включва: Фанис – Божественото начало на Вселената, Ерос – Бога на любовта,  Метис – Богинята на мъдростта и благоразумието.

Фанис (Φάνης)

Фанис е първостепенно Божество, наименование за Божественото начало на Вселената, олицетворение на Демиурга на Любовта.

Фанис

Фаетон(Φαέθων)

В чуждия край, от земята му родна далеч, го поема
токът велик Еридан и димящия лик му измива.
На хесперийски наяди ръцете зариват трупа му,
пушещ от тройния плам, и вдълбават стиха на скалата:
„ТУКА ЛЕЖИ ФАЕТОН, КОЛЕСНИЦАТА БАЩИНА
ВОДИЛ.
АКО И НЕОВЛАДЯЛ Я, ТОЙ ПАДНА ОТ ДЪРЗОСТ
ВЕЛИКА.“

Из Метаморфози на Овидий*

Фаетон е син на Слънцето и предвожда Неговата Колесница от четири крилати коня. Историята на Фаетон е разказана в Метаморфози на Овидий.

Фаетон е син на Илиос, Слънцето и океанидата Клименис(Κλυμένης). В началото на историята в надпреварата с колесницата играе роля и Епафо(Έπαφο), син на Диас или Зевс и Йо(Ιούς). Веднъж в един детски спор, Епафо, казва на Фаетон, че не е истински син на Слънцето. Фаетон възмутен отива при баща си да поиска обяснение. Илиос го увещава, че наистина е негов син. Фаетон обаче изпитва съмнения. Заставя баща си да се закълне във водите на Стикс, за да докаже, че ще му даде каквото поиска. Илиос се заклева, а младият Фаетон поисква да стане колесничар на Колесницата дори и само за един ден.

Илиос осъзнава опасността, но не можа да наруши клетвата си: „И като му даде напътствия даде му и юздите на голямата блестяща Колесница и му пожела късмет. Фаетон взе в ръце файтона и се издигна в небесата. След като се отдалечи от земята видя насреща си безпределен хаос, замаян той отпусна юздите колкото е възможно. Тогава изоставени конете започнаха да се издигат и да се спускат колкото може по-високо в безкрайното небе и колкото може по-ниско, много близо до Земята. Дискът на Слънцето рискувал да изгори при преминаването си над Земята(Γη). Хората, които живеели в Етиопия, но и всички в Африка станали черни, жълти, станали народите в Азия и червени в Америка, в същото време на Север някои станали по светли“.

Разтревожени, Посейдон и другите Богове помолили Зевс да спре това зло. Зевс малко преди голямата катастрофа за да предпази несръчният кочияш, изпраща една мълния за да спре лудостта му. Тялото на Фаетон паднало пламтящо като комета в река Иридано(Ηριδανό), приток на Илису(Ιλισσού) в Атики, древна Атина. Сестрите му Ηλιάδες Μερόπη, Ηλία, Αίγλη, Φοίβη, Λαμπετία, Αιθέριο και Διοξίππη много съжалявали за загубата на Фаетон. Традицията повелявала, че тялото трябва да се погребе и когато накрая го намерили в реката плакали над него четири месеца. От много скръб се преобразували на Тополи по бреговете на река Ηριδανού, а сълзите им станали ток, електричество, който капе все още в нейните води. 

Ириданос (Ηριδανός) е малък поток, който тече в Източното подножие на хълма Ликавитос(Λυκαβηττός) в Атина, Гърция.

the-fall-of-phaetonПетер Паул Рубенс, Падането на Фаетон(ок.1604 -1605)

Ерос (Ο Έρως) или Еротас(Έρωτας), Бога на любовта.

В живописта съществуват много изображения на Бога на любовта, но в иконографията те са рядкост.

Надпис на иконата на гръцки Ο Άγιος Έρως – Свети Ерос.

Ерос и Психея (Η Ψυχή)

1185100_626502697369969_492940937_n„Psyche Revived by Eros’s  Kiss“ by Antonio Canova (1793). – Психея оживява от целувката на Ерос, Антонио Канова (1793), Лувър, Париж

Името Психея идва от гр. Η Ψυχή – Душа. Тя е най-младата от трите дъщери на царя на Сицилия. Легендата разказва, че тя била толкова красива, че засенчвала по красота дори Богинята Афродита, майка на Ерос. Забравената Афродита решила да изпрати своя син Ерос, крилатият Бог на Любовта да убоде Психея с една от стрелите си за да падне в плен на любовта.

Метис(Μήτις) или Митида, Богинята на знанието (Μήτιδα, Θεά της γνώσης) е първата съпруга на Юпитер. В Теогония, Хезиод, пише:

« Κι ο Δίας, των θεών ο βασιλιάς, πήρε τη Μήτιδα για πρώτη του γυναίκα

που πιο πολλά γνωρίζει απ’ όλους τους θεούς και τους θνητούς ανθρώπους.»

„Юпитер(ο Δίας), Богът Цар, взе Митида за първа жена, която знае най-много от всички Богове и смъртни човеци”.

Метис и Юпитер

Марс, Юпитер и Венера първоначално са Богове, по късно наименованията се използват за планети от Слънчевата система.

Юпитер – Зевс, Венера – Афродита, Марс – Арес, Бога на войната.

Юпитер(O Δίας), носи името на Бог Юпитер или Зевс в Гръцката Митология, в астрономията със знак .

Венера, по-известна като Афродита от гр. афрос „пяна“(Η Αφροδίτη), в митологията Богиня на красотата, а в астрономията, втора планета от Слънчевата система със знак .

Марс, четвърта планета от Слънчевата система, в астрономията със знак . Марс носи името на Арес(Ο Άρης) – Бога на войната от Гръцката Митология.

Venus_and_Mars_National_Gallery

Сандро Ботичели, „Венера и Марс“, темпера върху панел, 1483 г. 

Определението за планетата Марс в Свободната енциклопедия на български език е следното: „Марс е четвъртата планета от Слънчевата система. Тя носи името на бога на войната от римската митология Марс поради факта, че изглежда червена на нощното небе.

Твърдение с което аз не мога да се съглася при никакви обстоятелства.

Марс е известен и като „Червената планета“, но не поради факта, че носи името на Бога на войната от Римската Митология. Марс в Римската Митология е отчасти идентификация на Бог Арес в Гръцката Митология, възникваща на един доста по ранен етап.

Мраморната агалма на Венера Милоска

Η Αφροδίτη της Μήλου 

Съществуват ли наистина Боговете или са обект на нашето въображение? Гръцката митология изобилства от множество Богове и Божества. За сведение Божествата са божествени създания, но не притежават силите и властта на Боговете. Тяхното Родословно Дърво е доста противоречиво и объркващо, поради факта, че съществуват различни легенди за едно и също Божество. Поради митологичният си характер достоверността на тази информация остава загадка.

Андрогинен култ от античността до днес

Съвременния интерсексуален свят е само отражение на древността, където бил издигнат на почит андрогинния култ. Андрогините (Ανδρόγυνο) притежават мъжки и женски полови характеристики. Етимологията на думата андрогин е съчетание от гр. андрас (άνδρας) – мъж и гинека( γυναίκα) – жена.

За тях се споменава на няколко места в Древногръцката митология, а и другаде. Древногръцката митология и антична литература ни дават свидетелства за Божества хермафродити, както и за кръвосмешение сред Боговете(инцест). С една дума нищо ново под Слънцето.

На изображението: Скулптура на хермафродит от древноелинистичния период в Музея по археология и антропология на Университета в Пенсилвания.

10268717_755578787795692_6123990641080150129_n

Дуалистичния произход намира отражение в Божествената триада. В Орфическата Космогония в началото на сътворението е Хронос(Времето) и диадата(η δυάδα) или двойката Етер и Хаос, от която космическото яйце произвежда Първата божествена триада. Вследствие на оплождането на яйцето се появяват Фанис, Ерос и Метис, съставляващи Втората божествена триада. Фанис е известен и като Ηρικαπαίος(Irikepaios) и е хермафродит. Но когато говорим за космогония и теогония(Теогония на Хезиод)трябва да сме наясно, че те са дуалистични.

_____________________________________________________

**Космогония(Κοσμογονία) е теория за Произхода на Вселената и има митологичен, религиозен или научен характер.

Следва

Автор: Соня Пехльова
вторник, 14 Февруари 2012 г.

Източници:
*Фаетон, Метаморфози на Овидий
Φαέθων ο γιος του Ήλιου
Ήλιος και Φαέθων
Ηριδανός (Αττικής)
Ηρικεπαίος: Η πρωτόγονη και ζωοδότης δύναμη του κόσμου

Advertisements