Посветено

Rock Hard

или УЦЕЛЕН 

На Соня по случай рождения й ден

942755_461918823894459_1203018577_n

А трънчето в скореца май се влюби,
но той, уви! – съвсем е пощурял:
нали е Май, преследва пеперуди,
че не е лек и мъжкият ни хал.

Една, че втора… песнички измисля
за всяка женска, както си е ред,
обезумял от страст, им се натиска,
демек – преследва ги като поет.

И цялата гора е ужасена
от думи непристойни за любов –
единствен сякаш в цялата вселена
на любовта е отреден за бог.

0ae7eb4d27e3t

Тъгува трънчето и лей сълзички
по тоя луд, същински перушан –
покри се с бледорозови звездички,
превърна се, по-точно, в цъфнал дрян.

Хлапак един от дряна си отряза
чатал за прашка с бобени зърна
и със едно-единствено наказа
скореца, и накрая, ето на! –

лежи уцелен право във сърцето
под вейките на цъфналия храст
и ще лежи навярно там, додето
пиян да е престане, както аз.

Мъжът, надникне ли във женска пазва,
за безразсъдства чувства се готов,
но всяка лудост тежко се наказва,
когато става дума за любов.

Пловдив, 9 май 2013 година 

Jores 

Ars Poetica

На Соня Пехльова 

От глупостта си здраво окрилен,
макар и хитро да забавям крачка,
не станах по-добър, ни по-смирен;
по-ненаситен виждам се обаче.

На бесове все тъй подвластен съм,
дори и сврял се в бобена шушулка –
животът се изнизва като сън
от зрелостта към детската ни люлка.

Не знаеш ли как времето тече
отзад-напред, щом превалим средата!
Днес в плен съм на безгрижието, че
едва тепърва сещам същината.

От перушинка на врабче по-лек,
каквато е и твоята присъда –
прощавай, ала просто съм човек
и друг за теб не бих могъл да бъда.

Не съм достоен да те утеша,
че тъкмо уча думите да сричат,
но трепне ли заспалата душа,
ще бъдеш пак любимото момиче.

New Picture (18)

Пловдив, 2 февруари 2013 година 

Jores 

OXYGENE – 2

или СЛУЧАЙНИ УЛИЧНИ МУЗИКАНТИ

OXYGENE - 2

На Соня Пехльова

Каза, че не си стъпвала във Париж –
Париж, който е Безкраен празник*.
По Сена, чувствам, като свещ се топиш,
а ревнивата Лабе силуета ти пази.

С тихата гордост на уличен музикант,
се сливам с тълпата от минувачи;
за тях съм си просто жив дилетант,
за мене което то нищо не значи.

От ритъм и тръпка стъпала ще скова
ще ми дариш папийонка синя на точки
и от картина на Париж, облян в синева,
като щури хлапета в небето ще скочим.

469px-Ernest_Hemingway_1923_passport_photo.TIF

Младият Ърнест Хемингуей – фотография, правена около 1923 г.

Ние с тебе сме живи, това запомни,
случайни улични музиканти.
Тоя свят е чудесен и мил за едни,
а за мъртвите други – живот на аванта.

Пловдив, 7 август – 1 декември 2012 година

_________
* Вж. посмъртно издадената автобиографична книга на Ърнест Хемингуей (1899-1961) „Безкраен празник“.

La petite fille de la mer 

или ИЗЖИВЕЙ МИГА

На Соня Пехльова

life

Изживей мига докрай.

Докрай в победата! Във гибелта докрай!

Докрай ти проникни в това, което става.
Бъди си сам водач в скалистите земи
на случая. Разкъсвай
пелената избеляла пред очите любопитни
и чуй каква страхотна тръпка е да чувстваш
издъно всяко нещо.

Поспри се ти, току-що отминаващ.

Чуй ударите на съдбата – тоя Бронзов конник,
послушай как сред грохота сърдечен
бие тъничко Кълвачът на надеждата,
че още жив си,
че нещичко все пак ти предстои.

Изживей мига докрай. Докрай бъди!

Докрай в падението! В гордостта докрай!

Полето е полирано от Росата на скръбта,
но Вечерта в омара слънчева се къпе.
И тогава, щом птица като сянка ти се мерне,
спомни си, че това е някой миг пропуснат.

Ти мостчето мини с походка строга.

Влез в тъмното. Не спирай по средата.
И все напред… отвъд смъртта на
миговете отлетели.

24.11.2012

Jores

Are You Ready Live

или ИСТОРИЯ НА ЛЮБОВТА

Ти, дъжд...

На Сончето Пехльова – EIРHNH

Вали над Брест*. И тая нощ вали…
Аз никога не съм бил точно в Брест
и ти във Брест не си била, нали;
защо за Брест говорим точно днес?!

Там минал в ден дъждовен Жак Превер;
било военно време – съсипни,
блестели покривите в мрака чер
и двама се целували. Сами…

По фронтовете в шепа свили фас,
войниците бленували за дни,
такива мирни дни – като при нас,
когато с теб си бъбрим, Ирини.

Monument of Alyosha

Не знам над София дали вали,
ала порой над Пловдив се изля:
липата под балкона шумоли
и се отцеждат капчици лила…

Лилав се ширнал моят хоризонт,
сред облаци провира се луна
и аз като войник на оня фронт
от фаса си подръпвам светлина.

Във рокля алена изгря за миг
под струите на есенния дъжд,
тъй крехка, че гранитният войник
на хълма поклони се като мъж

пред твоята осанка на жена –
забързана, измокрена, щастлива,
и аз усетих в себе си вина,
че в тоя миг при някой друг отиваш.

Пловдив, 22 май 2007 – 4 ноември 2012 година

Jores

__________
* Спомни си, Барбара, от сутринта валеше
през този ден над Брест и ти в дъжда вървеше
наквасена, танцуваща,
усмихната, ликуваща.
Спомни си, Барбара, това се случи там,
във Брест, под оня дъжд, на улица Сиам:
за мене непозната, за тебе непознат,
ний срещнахме се двама за миг във този град
и ти ми се усмихна, сияеща, щастливка,
и аз на твойто щастие отвърнах със усмивка
и – „Барбара!“ – в тоз миг
отнейде чу се вик
и ти с лице във капки, тъй млада, лека, свежа,
изтича и се хвърли в ръцете на младежа,
укрил се в един вход. И аз видях отсреща
прегръдката ви нежна, целувката гореща.
Спомни си, Барбара, и моля те, прости,
че без да се познаваме, говоря ти на „ти“ –
макар за миг видени, макар и отдалече,
щом двама се обичат, на „ти“ със тях съм вече…

Жак Превер (1900-1977), из стихотворението „Барбара“, превод: Валери Петров.

 

ИЛИ HAPPY FOR YOU

На Соня

Отмина нейде с лятото на тоя ден сърцевината жълта.
Като жълтък в мъглата слънцето клони на запад.
Ветрец косите роши пак, устата хладен въздух гълта
и детски пръстчета небето с шоколад и восък цапат.

Вагоните изнизаха се зад завоя покрай фабриката стара.
Разтъпкваме се с няколко връстници по перона.
И пловдивската боядисана във охра тъжна гара
край нас на купища изсъхналата шума гони.

Къде да идем, като иде пак неделя и отминал – влакът!
Отсреща в закусвалнята сервират люта супа
и като нас такива – неугледни, изгладнели – чакат
и всеки във балтона си се сврял като в хралупа.

Животът е това. До тука поиграхме си доволно:
опитахме от всичко и не беше никак скучно.
Днес купих си за зимата едно червено поло
и смятам да се върна в себе си и да си врътна ключа.

Пловдив, 16 ноември 2007 година

Jores

____________

* По мотив от едноименното стихотворение на Соня Пехльова.

Street guitarist plays Stairway To Heaven

Разбирате ли, ние българите сме научени да търпим, да преглъщаме, да се срамуваме да изохкаме. Циганинът, усети ли се зле, кански вие, та светът да го чуе, орталъка огласят оплакванията му на тоя циганин, докато нашите се бесят мълчаливо в сайванта или при овцете в обора. Срам ги е да се оплакват, че какво ще кажат хората!

Edgar Degas (1834—1917), L’еtoile

Каза, че не си стъпвала във Париж –

Париж, който е безкраен празник.

По Сена, чувствам, като свещ се топиш,

а ревнивата Лабе силуета ти пази.

С пищната гордост на уличен музикант,

се сливам с тълпата от минувачи;

за тях съм си просто един дилетант,

за мене което то нищо не значи.

От ритъм и тръпка стъпала ще скова,

ще ми дариш папийонка синя на точки

и от картина на Париж, облян в синева,

като щури хлапета в небето ще скочим.

Пловдив-Прага, 7 август 2012 година

Jores

A Breathtaking Piano Piece 

ОТДАЛЕЧЕН ОТ ПАРИЖ

И какво да се правя, кажи,

като вплетен съм здраво в лъжи,

като нищо нормално не става

в тая сбъркана наша държава,

откъдето реших да ти пиша

без илюзия, без въздишки –

че онез хора там подредени

не познават ни тебе, ни мене,

а и що ли за тебе да мислят,

като искаш да любиш на чисто?

Истината е навярно такава:

любовта и в Париж се продава,

и врабците край Сена ще кажат,

че е сив като в Пловдив паважът,

и дали пък не е все едно

аз къде ще съм, че да се жаля –

парижани си чакат Годо,

ние тука гоним Михаля.

Там, на ъгъла нейде в Париж,

твоя Принц, ах, дано го дочакаш,

че Париж е разкошен афиш

за Принцеса с два куфара в мрака!

Пловдив, 28 юли 2012 година

Jores

At The Ivy Gate

или ХРАНЕЩИЯТ ВРАБЦИ 

Значи, много мразя, като изляза на терасата, и да вървя по килим от трохи, те да се се лепят по краката и да ги внасям обратно вкъщи. Поради това е издадена категорична и неотменима забрана за ронене на трохи за врабци и всякакви пернати, докато не падне сняг. И ето го, снегът дойде, с него и ледени вихрушки; като излезеш, и ставаш лепкав в носоглътката, а бе, гадост някаква, с една дума – забраната е вдигната, и понеже съм в дървена ваканция (в смисъл, че никой не върши в момента строителноремонтни дейности и дежурим по един), седя до прозореца и гледам хвъркатите как са превзели терасата. Три вида са се появявали досега: врабци, гълъби и врани. Не мога да не отбележа, че най-възпитано и елегантно се хранят врабците. Кротко, без да се бутат, всеки си кълве пред него си, ама както се казва: „ядеш колкото врабче“. Гълъбите са като татарска орда – блъскат се, кълват се един-друг, и като запърхат с крила, събарят почти всичко долу, върху снега. Враните са абсолютни тартори; когато те се появят, всичко друго зачезва. Хем ме е яд за това, хем ми харесва абсолютната им самоувереност заради едното присъствие, дори епизодично, обаче респектиращо. И като правило най-рядко появяващи се.* 

На Соня 

Пловдив е тъй нежен с мене, че ще умра от студ.

Встрани от шум и суетене, навярно съм си малко луд,

за да дописвам сред тъгата най-веселия си роман** 

на жежко лято сред житата, и както винаги – пак сам.

При нас е зима и врабците от моя мъничък балкон

боричкат се зарад трохите; навлякъл вехтичък балтон,

притоплям се, като ги гледам, и може би ще е така,

докато се усетя беден без ни една троха в ръка.

Пловдив, 14 февруари – 24 юли 2012 година 

Jores 

___________________

* http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=forty&Number=1952076383&page=0&view=collapsed&sb=5

** Книгата „Ламски“ – http://my.opera.com/tisss/blog/2012/06/24/xcv

Fistful of Love

На Соня Пехльова* 

Изпадам в плен на всякакви измами

и лъжат ме тъй, сякаш съм глупак,

от мене по-наивен просто няма

и доверчив докрай оставам пак.

Купуват ме и ме продават – само

достатъчно е, че им вярвам аз

и може би в това е мойта драма,

че срам ме е дори да ревна с глас.

В съгласие у мен живеят двама:

наивник и щастливец, та напук

чувал жито заменям с наръч слама

и вадят ми душата със памук.

Тъй милозлив към тариката мазен,

пред грандомана в смут на колене,

не мога истински да ги намразя,

или да им обърна гръб поне.

На всякакви небивалици вярвам,

крадеца да пожаля съм готов,

на лицемера с гордата му врява

отвръщам с най-смирената любов.

Ала каквото и да стане, зная:

щастлив родил съм се на тоя свят

и чувствам се почетен като в рая,

където за мизерника е ад.

Пловдив, 30 октомври 2008 – 22 май 2012 година 

Jores

Зрителите ще научат “Истината за Орфей” навръх Гергьовден

Източник: http://www.obektiv.info/

I Feel You*

или СБОГОМ НА ОРЪЖИЯТА! 

На Соня по случай рождения й ден 

Спомни си мястото, спомни си мястото,

където си била щастлива…

Човекът се убива от очакване,

а всъщност чакането ни убива.

Кой пак наклон задава на живота ни!

Съвети другиму не ща да давам –

сега и тук на мене ми е готино,

защото знам, че си го заслужавам.

Поляна със цветя ми е достатъчна,

дъжд като из ведро да се изсипе,

да вляза бос във царството на лятото,

да ида, дето видят ми очите.

Не искам и не искам да се боря,

как писва от световните чудовища!

За кратко съм едно кафе да пия

и после много дълго ще ме няма.

Пловдив, 9 май 2012 – годишнина от края на Втората световна война 

Jores

________

* Чувствам те.

КАФЕ

На Сончето

Завърна се, а няма я Жената.

„Къде ли е? – запита се смутен. –

Навярно е излязла с непознати.

Дали пък не е свикнала без мен!“

И сложи си кафе, дори уиски

два пръста във кафенцето наля

и някак тъй внезапно се замисли

дали жена му вярна е била.

Какво, че бе флиртувал със женички

свободен и далеч от своя дом,

една сега му липсваше от всички

и даже липсваше му много, щом –

прогледнал зад илюзиите дръзки,

откри, че е самичък в тоя свят,

обидно сам след куп случайни връзки

с притоплено кафе без аромат.

Пловдив, 9 април 2009 година

tisss

_______________________________

СРЕДНОЩ ПОЧУКА НЯКОЙ

На Сончето по случай рождения й ден

– Почука някой, Боже мили! – Защо на моята врата?

Навярно сбъркал… Ще отмине. Тъй мрачна е нощта!

– Дъждът съм аз, какво те плаши! Ела ми отвори.

Сложи на масата две чаши. Знам хиляди игри.

– Не ми е време да играя. А и за пръв път чувам дъжд

наоколо да се мотае, да ми говори с глас на мъж.

– Добре де, вятърът съм, който в брезичката отпред шуми

и в процепите като коте приплаква в тъжните ти дни.

– Върви си. Няма да отворя. Не знам защо си още вън,

когато всички свестни хора спят своя нощен сън.

И не отвори. И отмина случайният неканен гост.

Кой беше? – ще виси с години пред нея простият въпрос,

че бе дъждовна нощ, такава безлунна и студена бе.

…Нечакана ни се явяваш, Любов, със мирис на небе.

Пловдив, 9 май 2008 година

tisss

_______________________________

Отивам си! Изчаках утрото – да съмне

и през мъглата да потегля с твоя образ,

от думи неизречени кървя…

Из стихотворението „Отивам си“*

НЕБЕСНА МЕХАНИКА

На Соня

Корабите отплуват. Вълни под кърмата.

Все по-далечен смалява се познатият бряг.

Вятър-присмехулник си играе със знамената

и ти си отново мореплавателят Мрак.

Гроздове звезди над облаците в небето,

ала призрачен в мъглата изглежда светът.

Може би към нов бряг тегли сърцето

в следразделната космическа тишина.

Чуй сферите небесни. Чуй тия мелодии.

Лутаме се доверчиви върху два пръста земя.

И романтично белите ни платноходи

придават смисъл на освирепелия свят.

Пловдив, 24 януари 2008 година

tisss

__________________

* Автор – Соня Пехльова.

_______________________________

Две стихотворения за новия блог на EIРHNH

1. МАЛКА НОЩНА МУЗИКА

Е, добре де, фустата няма да я раздипляме,

нито ще чета по коленете ти с кого си била;

като кончета на геран двама въртим се във дните си:

оросени от неароматна пот са нашите чела.

Трийсет години са си впечатляваща разлика,

това са моите трийсет най-авантюристични лета,

когато тебе на тоя свят изобщо те е нямало,

а пък аз, мила, съм гонил други фусти в ръжта.

И когато някоя русокоса Джени ми е приплаквала:

„Мили, защо не искаш да се ожениш за мен?” –

смял съм се от сърце, смял съм се и сърцераздирателно,

без да съм подозирал, че ще срещна някога теб.

Ах, не знам какво да ти кажа, но за тебе помисля ли,

разбирам – моето логично наказание си ти

и напук на всякакви кучки и всякакви въпросителни,

на шейсет, чак сега по жена изгарям в мечти.

Майната му на живота, това си е моя измислица:

кой се влюбва в момиче, когато е стар гардероб!

„Под балкона ви серенади кой пее, момичета?” –

глас дочувам от някакъв изтърбушен гроб.

2. ЛОШОТО МОМИЧЕ

Лошото момиче пак по улиците нощем броди

или се оставя някой жаден мъж да го съблича,

да го лъже безогледно с бели платноходи

или с лицемерен глас в любов да му се врича.

Лошото момиче майчица си няма да го учи,

че мъжете изкушени мамят безогледно;

свършат с тебе, после те прогонят като кучка

и от скъпата кола те гледат с поглед леден…

Лошото момиче… Колко лесно, мили дами,

да го смачкаме със крак и вий да го вините! –

а пък то е крясъкът на младостта ни,

който безутешно вън по цели нощи скита.

Пловдив, 28 януари 2007 година

tisss

_______________________________

ЗАПЛЕТЕНИТЕ ВЪЗЛИ

На Соня*

Заплетените възли не разсичай!

Съвсем негероично е, уви,

и вместо в тебе болката да тича

душата цяла в рани да кърви,

и вместо с жест красив извадил меча,

в сияние изваян като връх,

да сричаш болката с усмивка мека,

докрай от чашата да пиеш смърт…

Това, уви! – не всеки тук го може;

далеч по-лесен – показният жест,

и ето, ръкопляскат всички ложи

в Театъра на смешната ти чест.

Светът обича храбрия палячо,

а ти си просто тъй обикновен,

че театралното за тебе значи

единствено жест строго забранен.

Заплетените възли… Ах, момиче,

тъй трудно е да си обикновен:

смирил се в участта на необичан,

на самотата сам отдал се в плен.

Ехти театърът, тресе се даже

от ръкопляскания из основи чак,

а зад кулисите като прокажен

си истински, макар потънал в мрак.

Заплетените възли не разсичай!

Достойнство ли! Не, слабост е това,

да режеш там, където те изпитват

за стойността на гръмките слова.

Пловдив, 2 февруари 2007 година

tisss

______________________________________

* На двете момичета с това име, които публикуват във форум „Поезия” на all.bg… Бел.м., tisss.

_______________________________

Спомни си, Барбара, от сутринта валеше
през този ден над Брест и ти в дъжда вървеше
наквасена, танцуваща,
усмихната, ликуваща.
Спомни си, Барбара, това се случи там,
във Брест, под оня дъжд, на улица Сиам:
за мене непозната, за тебе непознат,
ний срещнахме се двама за миг във този град
и ти ми се усмихна, сияеща, щастливка,
и аз на твойто щастие отвърнах със усмивка
и – „Барбара!“ – в тоз миг
отнейде чу се вик
и ти с лице във капки, тъй млада, лека, свежа,
изтича и се хвърли в ръцете на младежа,
укрил се в един вход. И аз видях отсреща
прегръдката ви нежна, целувката гореща.
Спомни си, Барбара, и моля те, прости,
че без да се познаваме, говоря ти на „ти“ –
макар за миг видени, макар и отдалече,
щом двама се обичат, на „ти“ със тях съм вече…

Жак Превер (1900-1977), из стихотворението „Барбара“*

ИСТОРИЯ НА ЛЮБОВТА

На Сончето Пехльова – Ирини

Вали над Брест. И тая нощ вали…
Аз никога не съм бил точно в Брест
и ти във Брест не си била, нали;
защо за Брест говорим точно днес?!

Там минал в ден дъждовен Жак Превер;
било военно време – съсипни,
блестели покривите в мрака чер
и двама се целували. Сами…

По фронтовете в шепа свили фас,
войниците бленували за дни,
такива мирни дни – като при нас,
когато с теб си бъбрим, Ирини.

Не знам над София дали вали,
ала порой над Пловдив се изля:
липата под балкона шумоли
и се отцеждат капчици лила…

Лилав се ширнал моя хоризонт,
сред облаци провира се луна
и аз като войник на оня фронт
от фаса си подръпвам светлина.

Пловдив, 22 май 2007 година

tisss

_______________________

* Превод на Валери Петров.

_______________________________

Вали и тук, а гробът се чернее –
и хвърлих кал наместо пръст.
Безброй червени карамфили
изгряваха околовръст…

ИНТЕРВЮ С БОГ

На Сончето Пехльова

Гробището „Пер Лашез“, Париж

„Вали и тук, а гробът се чернее –
и хвърлих шепа кал наместо пръст.
Безброй от карамфили занемели
избухнаха в печал околовръст.“

Да питаме духа на тоз, когото
с теб, Ирини, цитираме така,
че зад усмивка блясва във окото
една кристална капчица сълза.

Каскет нахлупил, ходи покрай Сена,
ръцете пъхнал в старичък балтон:
с врабците разговаря без проблеми,
към Пер Лашез обръща се с поклон.

От него генералите се плашат,
а влюбените имат го за свой –
разделят се, прегръщат се и плачат,
от страст любовна тръпнещи във зной.

Край някаква сергия там поспира
и взел узряла ябълка в ръка,
аз виждам: разговаря със Всемира
Поетът – арлекинът на света.

Напудрени жени, мъже тъй строги,
вечерни в черни дрехи се тълпят:
край черкви, минарета, синагоги
молитвите си траурни мълвят…

Но кой ги чува! Кой от мъртъвците
изпитва някакъв респект пред тях!
От тоя свят щом някой си отива,
друг ражда се за болка и за грях.

И тъй светът върти се покрай Сена,
край Искър и Марица се върти.
…Поетите израстват по-големи
пред бездната на миналите дни.

Пловдив, 1 юни 2007 година

tisss

_______________________________

…Макар за миг видени, макар и отдалече,
щом двама се обичат, на „ти“ със тях съм вече.

Жак Превер, из „Барбара“

ГОВОРЕЩИТЕ ВЪВ СЕНОТО

На Сончето Пехльова

– Защо ти е таван, когато
небето цялото ще имаш
със гроздове звезди?

– Така е, мила, но на лято,
когато нощите са тихи
и сгушена до мене ти.

– Иззад захлопнати прозорци
ухание как ще усетиш
от полските треви, жита?

– Не ще усетя. Но в умора
желая зиме в студовете
с теб да се приютя.

– При мен е тесничко и шумно;
съпруг и две дечица дребни,
аз – друга там…

– Така е. Но това са думи,
а ти на мен си ми потребна,
че ми омръзна сам.

– Какво предлагаш да направя?
Нима съм луда да зарежа
граденото дотук!

– Но аз обичам те такава,
очарователна и свежа.
По теб съм луд.

– О, да! Чудесно е, мой мили,
ала не ще съм вечно млада,
така че – забрави!

– Ужасно е, че ще ми липсваш.
Без тебе дълго сам ще страдам.
Целувай ме и си върви.

– – –

Така си бъбреха в сеното
ония двама. И защото
омъжена бе тя,
прегърнати, опиянени
един от друг току пред мене
не ме усетиха в ръжта.

Обърнах се и отдалече
реших, че трябва да ги пазя
от зли очи и тая нощ.

…С мъжа й пихме цяла вечер:
бедата си той ми разказа
и ромът хич не беше лош.

Пловдив, 5 август 2007 година

tisss

_______________________________

AISTHETIKA*

На Соня Пехльова – с пристрастие!

Не знам защо съблече се Лучия**.
Мъжкари трима лочехме вино
зад дюните, далеч от гюрултия
и дъх на плажно всякакво масло.

Заровен в пясъка, уж тих и кротък,
облещил беше първият очи
и с облик на разгонено животно
на екс изпи я цялата почти.

Полъхна лек ветрец в тревите сухи,
обви ни облак адска мараня;
ний с втория обущата изухме
и рече той: “Божествено! Жена!!!”

“Е да, жена – ехидно отговорих, –
ала, приятелю, не е за нас!”
То сякаш Господ гледаше отгоре
и даже ни се смееше на глас.

Бе гола там щастливата Лучия,
извиваше се гъвкаво без свян;
като моряк, останал без гемия,
за миг и аз усетих се пиян.

И гледах я как се отдалечава
по пясъка, обърнала ни гръб,
и гола на морето се отдава –
сълза, отронена от спомен скъп.

Пловдив, 25 август 2007 година

tisss

* От гр. естетика – наука за прекрасното.

** Името произлиза от лат. lux. lucis, което ще рече “светлина”. Бел.м., tisss.

______________________________

НЕ УМИРАЙ БАВНО

В чест на Жак Превер и на… Соня

Спомни си, Ирини! – валеше дъжд над Брест…
Струяха светлини по улицата сива.
Часовникът ми бе блокирал точно в шест
и някакъв пиян шофьор тъкмо завива…

Зеленият трамвай – таз коледна играчка,
засече лошо форда и някак си го смачка
ей тъй, за миг почти, със нокти на орел.

Със нокти на орел Съдбата в миг се спусна
и двамата със теб седяхме там без чувства,
без дъх… И ето, някой наоколо извиква:

– Къде бе, идиот! Ах, тъпа, проста тиква,
не виждаш ли къде, не знаеш ли кога,
та толкоз идиотски си тръгваш от света?

Спомни си, Ирини! Не беше нито Брест,
ни с тебе сме били, но всичко виждам ясно.
Единствено си мисля сега как е опасно,
че някой ден дъждовен ще си отида в шест.

И всичко в тоя свят за миг ще се обърне
със поглед, впит назад към миналите дни,
когато сме стояли – случайни, безразсъдни,
и дъжд отгоре тъкмо е почвал да вали.

Душата на шофьора край нас е прелетяла
и някъде отгоре като втрещена крава
сам Господ Бог е гледал студен, невъзмутим
как в своя тъп живот безцелно се въртим
и миговете тихо зрънце подир зрънце
изцеждали са стихове от твоето сърце.

Пловдив, 25 ноември 2006 година

tisss

________________________________

„…тихо сричам
и тишината се разпада
прочиташ ли ме как се разсъбличам
и как без думи във душата ще остана.“

МАДРИГАЛ 3

На irini

Eдно момиче ме погледна и се почувствах като пръв
жребец до капчица последна, готов да изцедя до кръв
мелодиите, веселбата сред пролетната резеда –
като глупак под небесата пред нейното свенливо „да“.

С две пръстчета да я докосна, готов да нарисувам в щрих
ония чувства високосни, в мълчание които крих:
да й говоря, да я мамя, че е едничка в моя свят,
че друга като нея няма, която прави ме богат…

Заекващ, чорлав, разнебитен, да бях се сетил сам поне,
че хубостта й дяволита ми казва сладко свойто „не“!
За друг е младостта й свежа, за друг – звънливият й смях.
…Зад мене там вървял младежът, когото тъй и не видях.

Пловдив, 24 август 2006 година

tisss

__________________________________

И ще се срещнем в кафенето на ъгъла надвечер в някой град, и ще бъде петък дъждовно, и ще звучи песента на Жо Дасен “Ако ти не съществуваше, щях да те измисля”. Всъщност, не съм сигурен тоя ли е тексът или аз си го доизмислям, както на мене ми се ще…

Из разговор по ICQ-то

ПОСВЕЩЕНИЕ

И ще бъде петък… дъждовно,
ще си тръгвам от училище сам
и зад мен ще върви като спомен
твоят образ едва очертан.

Петък вечер, събота, неделя
виртуален ще съм в Интернет,
мъж обичаен току на предела –
месеци преди кръгло шейсет.

Ще прехвърлям в ума си жените,
от които обичан съм бил,
и една по една ще ги питам
колко мъка съм им причинил.

Ей го моето наказание:
да се връщам сам у дома,
сам да ближа отворена рана
и да знам, че и ти си сама.

Че не мога нищо да сторя
в тоя петъчен вечерен дъжд,
с тия улици, къщи и хора –
просто влюбен, отчаян и мъж.

Цял подгизнал от спомени стари,
три дни ще си мисля напук
как седиш зад стъклото, навярно
подпряла брадичка с юмрук…

Пловдив, 22 ноември 2006 година

tisss

______________________

„…когато сме тъй отчаяни и самотни…“

БАЛАДА ЗА ДЖОН, НЕОТРАЗИМИЯ ЛЮБОВНИК

На Сончето Пехльова

Най-после престраши се Джон, реши да се ожени;
уши си риза, панталон, бельо копринено, премени.

Муцуната си освежи, брадата сива сам обръсна,
подряза дългите коси и ето го – красив възкръснал –

един достоен мъж, тъй горд, хидалго сякаш от Ла Манча!
Занемарения си двор премете, прекопа и значи,

със дланите на колене отпред в очакване приседна
мома със влюбено сърце да се яви тук ненагледна…

Моми – дал бог. Но тез моми защо към него не поглеждат?
Замятат мрежи отстрани към глупавичките младежи:

кикотят се, въртят поли, косите им свистят лъстиво.
Не знаят ли как го боли мъжът, усмихнал се накриво,

открил внезапно може би, че времето му е изтекло?
Тъй шумен е за нас – уви! – сезонът весел, мимолетен

на сълзи, флиртове, мечти, на подвизи и грешки,
когато някой Джон седи накипрен и ужасно смешен.

Пловдив, 21 декември 2006 година

tisss

Advertisements

2 thoughts on “Посветено”

  1. Теди said:

    Соничка, честит рожден ден! Желая ти много усмивки и много щастие! Нека вдъхновението никога не те напуска! Целувки

  2. А казват, че времето лекува? Не, напротив!Когато духовната връзка е истинска, времето само я шлайфа, като диамант, блестяща и скъпа, но не жизненоважна, какъвто е втасалия хляб!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s